Så længe havde han været i samme virksomhed. De sidste 12 måneder var gået med at forsøge på, at få ham selv til at sige op. Grænsende til chikane. Outsourcing hed det sig – men det havde jo været billigere, hvis han selv havde sagt op… Godt så…
Han havde haft en ledende stilling med personale og budgetansvar. Vi taler en stor virksomhed. Meget stor. Da han blev kaldt ind til den famøse samtale, blev han tilbudt fremover at tømme skraldespandende i virksomheden… Jeg var målløs. Intet mindre.
Tænkte i mit stille sind, hvornår var det, at visse vilkår, situationer og ord gav os ret til at behandle folk uværdigt…
Hvornår blev det en selvopfyldende profeti, at når vi eksempelvis har:
Outsourcing
Effektivisering
Nedskæringer
Omstrukturering
Opkøb af en kapitalfond
Fusioner & sammenlægninger
… så er det ok, at slække på pli.
Tænker tilbage, på de mange fortællinger jeg har hørt fra mennesker, som er blevet opsagt af den ene eller anden grund – eller fået forhandlet en fratrædelsesordning…
Så mange dårlige oplevelser.
Så meget smerte.
Så mange misforståelser.
Så mange triste historier.
Så meget uretfærdighed.
Så meget mistet værdighed.
Det, der gør historien her ekstra trist, er, at han det sidste år næsten har glemt, hvor fantastiske hans kompetencer er. Hans CV ligner en dansk stil og mangler power – og viser ikke den mand, han med garanti var for et år siden. Måske sat lidt på spidsen – men alligevel…
Hvor blev værdigheden af?
Når alt det er sagt … og vi så lige griber i egen barm – så vil jeg opfordre til, at vi ikke selv, bliver en del af en selvopfyldende profeti, der undskylder med, at ”det var jo også fordi” … for uanset årsagen til en afskedigelse, er det aldrig i orden, at behandle mennesker uværdigt. Hvem har lært os det? Hvornår blev det acceptabelt?
Jeg gav hans CV en kærlig overhaling efter, at han var gået fra dagens coaching samtale. I morgen lader han mig vide, om han føler sig kørt over, eller har fået et lift… Jeg håber og regner med det sidste.
Husk og giv dem nær dig et lift. Lyt når de rækker ud. Tro ikke på, at alt altid er ok, selvom ”det jo er fordi…” at de er blevet sagt op eller fået en ”fin pakke”. Den værdighed, der har fået et knæk, skal genoprettes. Hjælp.
Hvis du er leder, så tænk på værdighed. Tænk på det mærke, som du efterlader i en anden person, når du afskediger. Hvis du er en af de gode ledere – så lær de mindre gode ledere om fordelene ved at blive husket som en god leder, der behandler sine medarbejdere med værdighed i enhver situation – især i en afskedigelsessituation.
Jeg tror på, at de, der inkluderer værdighed, sover bedre om natten.
Det håber jeg.
Sov godt.
Følg JETTE BLOK